Jazda po rondzie – zasady ruchu, zawracanie, kierunkowskazy

Policjanci przypominają: kierunkowskaz wrzucamy tylko i wyłącznie przy zjeździe z ronda. Ale pułapek jest więcej.
Fot. ArchiwumNa polskich drogach powstaje coraz więcej skrzyżowań z ruchem okrężnym. Nic dziwnego. Rondo (obok bezkolizyjnego), to jedno z najbezpieczniejszych skrzyżowań. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że często ronda na głównych drogach mają zbyt małą średnicę, co sprawia, że ciężarówki i autobusy mają problemy z ich pokonaniem.


Rondo zazwyczaj oznacza bezpieczeństwo

– Ze względu na budowę ronda, kierowcy poruszający się zarówno po nim, jak i wjeżdżający na nie, jadą powoli, a to w przypadku wymuszenia pierwszeństwa kończy się najczęściej niegroźną stłuczką. Co ciekawe, w kodeksie drogowym nie ma definicji ronda, czy też skrzyżowania z ruchem okrężnym.

Według danych Komendy Głównej Policji w ubiegłym roku na rondach w całej Polsce doszło 461 wypadków, w których zginęło 14 osób, a 558 zostało rannych. Dla porównania na pozostałych rodzajach skrzyżowań doszło do 11 880 wypadków, w których zginęły 663 osoby a 15 138 zostało rannych.

Jak jeździć po rondach

Przed większością polskich rond stoją zazwyczaj dwa znaki: C-12 – „ruch okrężny” oraz A-7 – „ustąp pierwszeństwa”.

– W takiej sytuacji pierwszeństwo mają pojazdy poruszające się po rondzie  – W związku z tym kierowcy dojeżdżający do skrzyżowania, zanim na nie wjadą, muszą upewnić się, czy nic po nim nie jedzie.

Jeśli natomiast przed skrzyżowaniem z ruchem okrężnym nie ma znaku „ustąp pierwszeństwa”, a jedynie C-12 lub A-8 „uwaga, skrzyżowanie z ruchem okrężnym”, wówczas obowiązują na nim takie same zasady jak na skrzyżowaniu równorzędnym.

– Chodzi o regułę prawej ręki, czyli pierwszeństwo w takiej sytuacji ma kierowca wjeżdżający na rondo. Kierowca będący na rondzie, musi ustąpić.

Jeśli chodzi o pojazdy szynowe, to na rondzie zawsze ustępujemy im pierwszeństwa przejazdu. – Chyba że ruchem kieruje sygnalizacja świetlna, wówczas stosujemy się do niej –

Nie nadużywaj kierunkowskazów

Wielu kierowców wjeżdżając na rondo włącza kierunkowskazy. Jedni prawe, inni lewe. To błąd.

– Prawym kierunkowskazem sygnalizujemy tylko i wyłącznie manewr opuszczenia ronda –

Prawy kierunkowskaz włączamy, gdy miniemy zjazd z ronda poprzedzający ten, którym będziemy je opuszczać.

Weźmy sobie na przykład gumkę recepturkę. Ona będzie środkiem ronda i jezdnią wokół niego. Przylepmy do niej paski papieru, które będą symulowały jezdnie odchodzące od ronda. Przetnijmy w jednym miejscu gumkę i ją wyprostujmy. Wówczas zobaczymy, że robi nam się prosta jezdnia z drogami odchodzącym w prawą stronę. Dlatego prawym migaczem sygnalizujemy zjazd z ronda –

zaznacza, że kierunkowskazami (lewym lub prawym) musi być sygnalizowana każda zmiana pasa ruchu na rondzie. A to również niełatwy manewr.

– Bo na rondzie tzw. martwe pole w lusterkach jest większy niż podczas jazdy na prostym odcinku drogi, a to sprawia, że nie zawsze widzimy w lusterku, czy pasem obok ktoś jedzie.

Jak zmieniać pasy

Na rondzie mającym co najmniej dwa pasy ruchu, musimy pamiętać o zajęciu odpowiedniego z nich. Zbliżając się do skrzyżowania, zwracamy uwagę na znaki poziome na jezdni – na niektórych musimy zawczasu zająć pas ruchu właściwy dla kierunku, w którym chcemy jechać. Czasami oznakowanie poziome zabrania zmiany pasa na rondzie lub umożliwia ją tylko w jedną stronę, najczęściej z lewego na prawy.

Jeśli nie wyznaczają tego znaki poziome, a jedziemy drogą z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, to przed wjazdem na rondo z zamiarem skrętu w prawo musimy zająć prawy pas. Na wprost możemy pojechać z pasa lewego lub prawego, a w lewo skręcić czy zawrócić z lewego.

Jeśli już jesteśmy na rondzie, to zjeżdżać z niego możemy zarówno z lewego, jak i prawego pasa, jeżeli zjazd jest dwupasomowy. Manewr zawsze sygnalizujemy prawym kierunkowskazem. Kierowca zjeżdżający lewym pasem, a więc skręcający w prawo, musi ustąpić pierwszeństwa kierowcom jadącym prawym pasem na wprost. Znajdują się oni bowiem po jego prawej stronie.

Rodzaje rond

W Polsce mamy kilka rodzajów rond. Choć zasada jazdy po nich jest taka sama to warto wiedzieć czym się one różnią.

1. Rondo małe jednopasowe – średnica do 40 metrów z jednym pasem ruchu na każdym wlocie i wylocie.
2. Rondo małe wielopasowe – średnica do 40 metrów, z dwoma pasami ruchu na każdym wlocie i wylocie.
3. Rondo z dodatkowymi pasami do skrętu w prawo, omijającymi drogę biegnącą wokół wyspy.
4. Rondo średnie jednopasowe – średnica do 50 metrów z jednym pasem ruchu na każdym wlocie i wylocie.
5. Rondo średnie wielopasowe – średnica do 50 metrów z dwoma lub więcej pasami ruchu na wlocie i wylocie.
6. Rondo duże jednopasowe – powyżej 50 metrów średnicy z jednym pasem ruchu na każdym wlocie i wylocie.
7. Rondo duże wielopasowe – powyżej 50 metrów średnicy z dwoma lub więcej pasami ruchu na każdym wlocie i wylocie.
8. Rondo turbinowe – zaprojektowanego w taki sposób, że potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie lub przy zjeździe z niego nie występują punkty kolizyjne z innymi pojazdami.
9. Minirondo – średnica od 10 do 15 metrów, z utwardzoną wysepką, po której mogą przejeżdżać większe pojazdy.

Udostępnij
Share on Facebook
Facebook